یزدفردا: مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان یزد با تاکید بر ضرورت احیای فرهنگ وقف در حوزه‌های مورد نیاز امروز جامعه، از واقفان و خیرین می‎خواهد در نیات خود اهتمام بیشتری به نیازهای جمعیت هلال احمر و موضوع امدادرسانی داشته باشند.

به گزارش یزدفردا: سنت حسنه «وقف» یکی از کارسازترین شیوه‌های مورد تاکید دین مبین اسلام برای تامین نیازهای جامعه است و یزد همواره از استانهای سرآمد کشور در این حوزه بوده است.

یزدی‌ها عموماً فارغ از این که از چه دین و مذهبی پیروی می‎کنند، از گذشته‎های بسیار دور مردمانی پاک سرشت و خیراندیش بوده‌اند و چه در بین مسلمانان یا در میان پیروان دین زرتشت این دیار که به زندگی مسالمت‌آمیز بین ادیان شهره است، شاهد اقدامات خیرخواهانه زیادی در راستای رفع نیازهای مردم و جامعه بوده و هستیم.

مردم این خطه کویری علاوه بر این که به دلیل دینداری، وقفیات متعددی را به توسعه و ترویج دین و مناسبتهای دینی خود اختصاص داده‎اند، با توجه به شرایط اقلیمی شهرشان، وقف‎های زیادی را برای رفع نیاز کم آبی مردم خود مانند ایجاد قنات، آب انبار و غیره داشته‌اند و شاید به دلیل همین است که امروز نیز در بافتهای تاریخی یزد شاهد سازه‎های وقفی زیادی از این دست هستیم.

صد البته که نیازهای امروز جامعه بسیار متفاوت از سالیان گذشته است و خیرین و واقفان خیراندیش باید همانگونه که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند توسعه وقف در سایر حوزه‎های مورد نیاز جامعه را مورد توجه قرار دهند چرا که وقف می‌تواند گره‌گشا و کمک بسیار خوبی برای رفه نیازهای جامعه امروزی باشد.

آیت الله «محمدرضا ناصری» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد نیز با تاکید بر این که وقف‌های جدید باید متناسب با نیاز روز جامعه باشد، در این باره اظهار می‎کند: وقف یک صدقه جاریه است و کمک بی منت به جامعه و نجات دهنده انسان در زمان آخرت است.

وی می‎گوید: وقف‌ها باید در مسیری درست و با برنامه ریزی صورت بگیرد و تلاش شود در زمینه علمی، تعلیم و تربیت و مسائل فرهنگی و اجتماعی بیشتر و با توجه به نیاز روز و جامعه کاربردی شود.

یکی از نیازهای امروز جامعه که با توجه به رشد روزافزون حوادث در جامعه، هر روز بیش از پیش اهمیت و لزوم گسترش آن احساس می‌شود، اقدامات و خدمات امدادی است که بعضاً حوزه وقف به آن بی توجه بوده و نیاز است که واقفان در نیات خود توجه بیشتری به آن داشته باشند.

«محمد عشقی» مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا، به کمرنگ شدن فرهنگ وقف در حوزه جمعیت هلال احمر اشاره و اظهار می‎کند: در گذشته شاهد وقفیات خوبی در این حوزه از سوی واقفان و اجرای امینانه نیات این موقوفات در جهت در تحقق اهداف و برنامه‌های جمعیت بودیم ولی اکنون این فرهنگ در استان ضعیف شده است.

وی با برشمردن نیازهای جمعیت هلال احمر استان در حوزه های مختلف از جمله تجهیزاتی، امداد و نجات و آموزش و فضاهای فیزیکی، ابراز می‏‌کند: امیدواریم خیرین و واقفان اهتمام بیشتری به حوزه امداد و نجات که به طور روزافزونی مبتلا به جامعه است، داشته باشند.

عشقی در همین رابطه از تلاش جمعیت هلال احمر استان برای خرید ساختمانی در مجاورت داروخانه هلال احمر به صورت وقف مشارکتی خبر می‎دهد و در این باره تصریح می‎کند: در نظر داریم با همکاری و مشارکت داوطلبان هلال احمر استان برای خرید این ساختمان، این فضا را نیز به مجموعه فعلی داروخانه جهت خدمات‎رسانی بهتر به مردم اضافه کنیم.

وی در ادامه بر لزوم احیای فرهنگ وقف در حوزه‌های مورد نیاز امروز جامعه و بهره وری حداکثری از این حوزه تاکید می‎کند و می‌گوید: نیاز است در کنار ترویج و زمینه‌سازی مشارکت مردم در این امر حسنه، اقدامات ویژه‎ای نیز از سوی متولیان امر برای ترغیب سرمایه‎گذاران به سرمایه‌گذاری در این حوزه در نظر گرفته شود.

مدیر عامل هلال احمر استان به مصوبه هیات وزیران در رابطه با امکان هزینه‌کرد مالیات پرداختی مودیان مشمول تبصره ماده ۱۰۰ در طرح‌های عمرانی و زیرساختی کشور نیز اشاره و در مورد آن عنوان می‎کند: تکمیل طرح‌های عمرانی هلال‌احمر که تعداد آنها حدود ۱۰ مورد است، نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم بتوانیم با مشارکت واقفان و مودیان نسبت به تکمیل آنها اقدام کنیم.

عشقی در پایان نیز یکی از مهمترین طرحهای نیمه تمام هلال احمر استان را مرکز EOC به عنوان مرکز فرماندهی عملیات‌های امدادی هلال احمر واقع در مجاورت فرودگاه یزد برمی‎شمارد و اذعان می‎کند: این مرکز پس از ۲۰ سال دارای ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا